Ogólne warunki robót budowlanych
§1 Definicje
-
Wykonawca – Suchezabudowy.pl sp. z o. o. w Katowicach, ul. 1 Maja 9/4, 40-224 Katowice, posiadająca NIP 9542870386, REGON 528470234, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód Wydział VIII Gospodarczy KRS pod nr KRS0001102804iająca usługi, świadczone przez Wykonawcę;
-
Inwestor – podmiot, który jest zleceniodawcą Zamawiającego i ewentualnie ponosi odpowiedzialność solidarną wobec Wykonawcy na zasadach określonych w art. 6471 i nast. kodeksu cywilnego; Jeśli w danej relacji Inwestor nie występuje, wówczas postanowienia dotyczące Inwestora, traktuje się jako niewiążące stron.
-
Umowa na roboty budowlane (umowa) – każda indywidualnie zawarta przez Wykonawcę z Zamawiającym umowa na usługi świadczone przez Wykonawcę. Niniejsze ogólne warunki stanowią integralną część każdej umowy zawieranej przez Wykonawcę.
-
Ogólne Warunki – niniejszy dokument obejmujący zasady świadczenia przez Wykonawcę robót budowlanych oraz usług sprzętem budowlanym;
§2 Postanowienia ogólne
-
Zamawiający oświadcza, że posiada zgromadzone własne środki finansowe zabezpieczające w całości pokrycie zobowiązań wynikających z niniejszej umowy.
-
Zamawiający oświadcza, że Inwestor wyraził zgodę na powierzenie wykonywania prac objętych umową, podwykonawcom, a także wyraził zgodę na osobę Wykonawcy i wysokość jego wynagrodzenia w ramach umowy o roboty budowlane. Oświadczenie Inwestora (i wszystkich pozostałych uczestników procesu budowlanego), zostanie przedstawione Wykonawcy przez Zamawiającego w terminie 3 dni od daty zawarcia niniejszej umowy.
-
W przypadku, gdy termin określony w ust. 2 niniejszego paragrafu upływnie bezskutecznie bądź też Inwestor odmówi wyrażenia zgody na zawarcie niniejszej umowy, Wykonawca może według swojego wyboru odstąpić od niniejszej umowy bądź też żądać od Zamawiającego ustanowienia zabezpieczenia zapłaty wynagrodzenia i do tego czasu wstrzymać wykonanie obowiązków wynikających z niniejszej umowy.
§3Przedmiot umowy
-
Zamawiający zleca, a Wykonawca przyjmuje do wykonania roboty budowlane lub prace sprzętem budowlanym, których zakres opisany jest w:
-
Umowie na roboty budowlane oraz
-
załącznikach do umowy.
-
-
Zakres przedmiotu umowy wynika z dokumentów opisujących ten zakres, o których mowa w ustępie poprzednim. Jeśli jakiekolwiek prace nie są wymienione w dokumentach, o których mowa w ustępie poprzednim, przyjmuje się, że prace te nie są objęte przedmiotem danej umowy i ich wykonanie stanowi prace dodatkowe, podlegające odrębnemu wynagrodzeniu.
§4 Termin wykonania Przedmiotu umowy
-
Strony uzgadniają, iż Przedmiot umowy zostanie wykonany w terminie wskazanym w Umowie o roboty budowlane jako termin zakończenia prac, pod warunkiem, że Zamawiający będzie wykonywał swoje obowiązki w terminach wynikających z umowy, a w szczególności, że:
-
Przekaże Wykonawcy projekt i wszelką niezbędną dokumentację dotyczącą umowy w terminie wynikającym z umowy.
-
Udostępni terminowo plac budowy;
-
Będzie terminowo dokonywał wszelkich uzgodnień z Wykonawcą;
-
Będzie terminowo dokonywał odbiorów częściowych (jeśli są przewidziane);
-
Będzie terminowo płacił wynagrodzenie częściowe.
-
-
Określony w ust. 1 niniejszego paragrafu termin wykonania Przedmiotu umowy ulega zmianie, w sytuacjach, w których wykonanie całości bądź części Przedmiotu umowy nie jest możliwe z przyczyn nie leżących po stronie Wykonawcy, w tym w szczególności wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych (za niekorzystne warunki atmosferyczne przyjmuje się w szczególności temperaturę poniżej 4 i powyżej 25 st. Celsjusza [chyba że z kart materiałowych wynikają surowsze wskazania do wstrzymania prac z danym materiałem] czy opady atmosferyczne), siły wyższej lub naruszenia przez Zamawiającego któregokolwiek z obowiązków, w tym w szczególności wymienionych w ustępie 1 niniejszego paragrafu.
-
Wystąpienie okoliczności wpływających na przesunięcie terminu końcowego, bądź terminów pośrednich, jeśli występują, o których mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu, nie oznacza automatycznego przesunięcia terminu końcowego lub terminów pośrednich, o czas trwania przeszkody. Wykonawca wyznaczy nowy termin, możliwy do dotrzymania, zgodny z harmonogramem także innych jego przedsięwzięć, niezwłocznie po ustaniu przyczyny przerwania, zwolnienia lub wstrzymania prac Wykonawcy.
§5 Obowiązki Wykonawcy
Podczas realizacji robót Wykonawca zobowiązany jest do:
-
przestrzegania przepisów b.h.p. oraz p.poż.,
-
prowadzenia robót w sposób nie stwarzający zagrożenia dla ludzi i mienia,
-
usuwania zbędnych materiałów i urządzeń przez niego używanych,
-
zapewnienia nadzoru nad swoimi pracownikami i zleceniobiorcami,
-
uporządkowania terenu budowy po zakończeniu wykonywania obowiązków umownych, z odpadów, do których powstania doprowadził w trakcie prowadzenia swoich robót.
§6 Obowiązki Zamawiającego
Zamawiający zobowiązany jest w szczególności do:
-
Uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji wymaganych przez prawo i przedłożenia ich, w uwierzytelnionej kserokopii, Wykonawcy;
-
przygotowania frontu robót według wytycznych Wykonawcy (Załącznik Nr 3 do umowy),
-
Udostępnienia frontu robót/placu budowy;
-
Zapewnienia dostępu do mediów niezbędnych do prowadzenia robót;
-
Zapewnienia Wykonawcy kompletnego zaplecza socjalnego;
-
Zapewnienia nadzoru inwestorskiego;
-
Zapewnienia kierownictwa budowy – jeśli to wynika z umowy;
-
Stałej współpracy z Wykonawcą w trakcie realizacji Przedmiotu umowy;
-
Udzielania Wykonawcy wszelkiej pomocy, niezbędnej do wykonania umowy;
-
Zapewnienia koordynacji prac Wykonawcy z innymi ekipami pracującymi na budowie;
-
Usunięcia z terenu budowy wszelkich pracowników Zamawiającego lub innych ekip – jeśli Wykonawca zgłosi taką uzasadnioną potrzebę,
-
Udostępnienia Wykonawcy dziennika budowy – jeśli jest na budowie – celem umożliwienia dokonywania odpowiednich wpisów;
-
Powiadamiania Wykonawcy, co najmniej mailem, o odbiorach robót z udziałem Inwestora (data i godzina), obejmujących swym zakresem roboty wykonywane przez Wykonawcę, w terminie umożliwiającym przybycie Wykonawcy na taki odbiór i uczestnictwo w nim,
-
Dopuszczenie Wykonawcy do odbiorów z udziałem Inwestora, nawet jeśli brak było powiadomienia, o którym mowa w punkcie poprzednim;
-
Zabezpieczenie i ochrona terenu budowy, w tym materiałów i urządzeń Wykonawcy;
-
Odbioru robót/obiektu w terminach nie dłuższych niż 6 dni od zgłoszenia gotowości przez Wykonawcę, pod rygorem uznania odbioru za wykonany bez zastrzeżeń;
-
Zapłaty wynagrodzenia Wykonawcy za roboty wykonane;
§7 Odpowiedzialność Wykonawcy
-
Wykonawca nie odpowiada za projekt i wady projektowe, nawet jeśli były możliwe do wykrycia.
-
Wykonawca nie odpowiada za szkody spowodowane uszkodzeniami sprzętu budowlanego;
-
Jakakolwiek odpowiedzialność Wykonawcy na budowie ograniczona jest do wysokości kwoty wynagrodzenia netto wynikającego z umowy.
§8 Odbiory
-
Zakończenie prac Wykonawca zgłasza Zamawiającemu, który winien wyznaczyć termin ich odbioru w ciągu kolejnych 3 dni. Termin odbioru powinien przypadać w ciągu 3 dni od daty wyznaczenia. O terminie odbioru Zamawiający zobowiązany jest powiadomić Wykonawcę mailem pod rygorem nieważności.
-
Odbiór prac następuje w dacie sporządzenia protokołu odbioru, z uwzględnieniem postanowień ust. 10 niniejszego paragrafu.
-
Protokół odbioru potwierdza wykonanie prac budowlanych, a także ewentualne wady stwierdzone przy odbiorze i ustalone terminy ich usunięcia. Jeżeli wady zostaną usunięte w wyznaczonym terminie, przyjmuje się, iż prace budowlane zostały wykonane w pierwotnym terminie sporządzenia protokołu odbioru.
-
Po usunięciu wad, postanowienia ust. 1-3 niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio.
-
Zamawiający upoważniony jest do odmowy odbioru wykonanych prac (odmowy podpisania protokołu montażu) tylko w sytuacji, w której stwierdzone wady są tego rodzaju, że uniemożliwiać będą w przyszłości prawidłowe korzystanie z obiektu (wady istotne).
-
Odmowa podpisania (nie podpisanie) protokołu odbioru z innych przyczyn, niż wymienione w ust. poprzednim, lub bezskuteczny upływ terminu na wyznaczenie odbioru (o którym mowa w ust. 1) lub wyznaczenie terminu odbioru z naruszeniem postanowień ust. 1 niniejszego paragrafu, upoważnia Wykonawcę do jednostronnego podpisania protokołu odbioru, którego ustalenia są wiążące dla Zamawiającego.
§9 Wynagrodzenie Wykonawcy
-
Z tytułu wykonania Przedmiotu umowy Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości: określonej w umowie, powiększone o podatek od towarów i usług VAT według obowiązującej stawki.
-
Opóźnienie lub zwłoka w zapłacie którejkolwiek części wynagrodzenia, upoważnia Wykonawcę do naliczenia Zamawiającemu odsetek za każdy dzień opóźnienia w płatności, według własnego wyboru w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie lub ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych lub odsetek maksymalnych.
-
Niezależnie od uprawnień powyższych, opóźnienie lub zwłoka w zapłacie którejkolwiek części wynagrodzenia uprawnia Wykonawcę do wstrzymania dalszego wykonania obowiązków umownych w całości lub w części (wg uznania Wykonawcy), bez jakichkolwiek negatywnych konsekwencji z tego tytułu, w tym w szczególności zapłaty kar umownych. Częściowe dalsze wykonywanie prac, mimo braku płatności na rzecz Wykonawcy w całości lub w części, nie stanowi zrzeczenia się tego uprawnienia i powoduje, że Zamawiający nie może skorzystać z jakichkolwiek innych roszczeń wynikających z ustawy lub z umowy przeciwko Wykonawcy. Przy czym jakiekolwiek potrącenia przez Zamawiającego, w celu ewentualnego rozliczenia z Wykonawcą, w takiej sytuacji, są niedopuszczalne, chyba że strony na piśmie wyraźnie postanowią odmiennie (pod rygorem nieważności).
-
Wynagrodzenie strony ustalą w umowie w wysokości ryczałtowej, kosztorysowej lub akordowej.
-
W przypadku ustalenia wynagrodzenia ryczałtowego, strony w umowie i tak wskażą składniki cenotwórcze stanowiące podstawę do skalkulowania wynagrodzenia ryczałtowego. Składniki te będą postawą do ustalenia wynagrodzenia za prace dodatkowe – jeśli wystąpią, jak również w razie odstąpienia lub rozwiązania umowy.
-
Jeśli strony w umowie nie wskazały składników cenotwórczych, to na potrzeby wyceny prac dodatkowych stosuje się składniki cenotwórcze obowiązujące w wydawnictwach SEKOCENBUD za dany kwartał w danym regionie (województwie),[D2] wg daty ustalania wynagrodzenia – czy to za roboty dodatkowe, czy to na potrzeby odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania.
-
Zapłata Wynagrodzenia nastąpi fakturami częściowymi i fakturą końcową (jeśli faktury częściowe mają zastosowanie). Faktury częściowe będą wystawiane raz w miesiącu przez Wykonawcę, na podstawie zakresu Robót wykonanych w danym miesiącu.
-
Za datę zapłaty uważa się datę zaksięgowania pełnej kwoty należności na rachunku Wykonawcy.
§10 Kary umowne
-
Zamawiający zapłaci Wykonawcy kary umowne w następujących przypadkach i wysokościach:
-
Za nieprzekazanie frontu robót w terminie wynikającym z umowy - w wysokości 0,1% wynagrodzenia brutto określonego w umowie za każdy dzień opóźnienia od daty wskazanej umowie lub wyznaczonej przez Wykonawcę;
-
Za niedokonywanie uzgodnień w terminach wskazanych przez Wykonawcę – w wysokości 0,1% wynagrodzenia brutto określonego w umowie za każdy dzień opóźnienia od daty wskazanej umowie lub wyznaczonej przez Wykonawcę;
-
Za nieprzekazanie dokumentacji lub części dokumentacji – w wysokości 0,1% wynagrodzenia brutto określonego w umowie za każdy dzień opóźnienia od daty wskazanej umowie lub wyznaczonej przez Wykonawcę;
-
Za naruszenie innych obowiązków wynikających z umowy – w wysokości 0,1% wynagrodzenia brutto określonego w umowie za każdy dzień opóźnienia od daty wskazanej przez Wykonawcę na usunięcie braków lub zaprzestanie naruszeń;
-
za odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy przez Zamawiającego lub Wykonawcę z przyczyn nieleżących po stronie Wykonawcy - w wysokości 40 % wynagrodzenia umownego brutto.
-
-
Strony zastrzegają, iż w sytuacjach nieuregulowanych w ust. 1 niniejszego paragrafu przysługuje Wykonawcy prawo dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.
-
Postanowienie ust. 2 znajduje odpowiednie zastosowanie w sytuacji gdy poniesiona przez stronę szkoda przekracza wartość zastrzeżonych kar umownych określonych w ust. 1 niniejszego paragrafu.
-
Kary umowne nie przysługują w sytuacji, w której na podstawie przepisów bezwzględnie obowiązujących bądź postanowień niniejszej umowy dana Strona upoważniona jest do wstrzymania wykonania obowiązków umownych.
-
W przypadku odstąpienia od umowy lub rozwiązania jej ze skutkiem natychmiastowym, kara umowna za zwłokę jest naliczana do daty złożenia oświadczenia woli o odstąpieniu od niniejszej umowy lub rozwiązania jej ze skutkiem natychmiastowym.
-
Postanowienia o karach umownych zachowują moc w razie odstąpienia od umowy.
§11 Odstąpienie od umowy
-
W przypadku rozwiązania/wypowiedzenia/odstąpienia od umowy przez którąkolwiek ze stron, z przyczyn nie leżących po stronie Wykonawcy, wszelkie prace zostają wstrzymane, zaś Zamawiający, oprócz zapłaty kar umownych przewidzianych niniejszą umową, zobowiązany będzie do zwrotu udokumentowanych kosztów poniesionych przez Wykonawcę w związku z przerwaniem zadania ( w tym m.in. kwoty utraconego przez Wykonawcę finansowania).
-
Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym, co do całości lub co do wybranej części – według wyboru Wykonawcy, w następujących wypadkach:
-
Zamawiający nie dokonał odbioru robót w wyznaczonym terminie;
-
Zamawiający przekroczył termin płatności wynagrodzenia (w całości lub w części) Wykonawcy co najmniej o 14 dni;
-
jeżeli zostanie złożony wniosek o ogłoszenie upadłości lub restrukturyzacji Zamawiającego albo zostanie wszczęta likwidacja Zamawiającego, lub Wykonawca poweźmie wiadomość o wystąpieniu przesłanek do ogłoszenia upadłości, restrukturyzacji lub likwidacji wobec Wykonawcy;
-
jeżeli w stosunku do Zamawiającego zostanie zastosowane zajęcie zabezpieczające lub egzekucyjne, które zdaniem Wykonawcy może zagrażać należytemu lub terminowemu wykonaniu zadania;
-
jeżeli w terminie przewidzianym niniejszą umową Zamawiający nie współpracuje z Wykonawcą, nie udziela stosownej pomocy, nie przekazuje potrzebnych dokumentów, pomimo co najmniej jednokrotnego wezwania go do tego;
-
jeśli Zamawiający nie przedstawił na żądanie Wykonawcy, gwarancji zapłaty wynagrodzenia;
-
jeżeli Zamawiający naruszył którykolwiek ze swoich obowiązków wynikających z niniejszej umowy (inny niż wymienione powyżej) i nie usunął naruszenia lub nie zaprzestał naruszeń mimo wezwania przez Wykonawcę, w wyznaczonym przez Wykonawcę terminie.
-
-
Wypowiedzenie/odstąpienie od umowy powinno nastąpić w formie pisemnej pod rygorem nieważności takiego oświadczenia.
-
W wypadku wypowiedzenia/odstąpienia od umowy przez którąkolwiek ze stron, Wykonawca sporządzi inwentaryzację prac dotychczas wykonanych wraz z wyceną (kosztorysem powykonawczym – nawet jeśli w umowie ustalono wynagrodzenie ryczałtowe), a także zestawienie materiałów i urządzeń do odkupienia przez Zamawiającego (tj. zakupionych i niewykorzystanych jeszcze na potrzeby umowy z Zamawiającym).
-
W razie wypowiedzenia/odstąpienia od umowy zgodnie z ustępami poprzedzającymi, Zamawiający obowiązany jest do odbioru robót wykonanych do dnia wypowiedzenia/odstąpienia od umowy oraz zapłaty wynagrodzenia za Roboty wykonane, na podstawie kosztorysu powykonawczego oraz zapłaty za materiały i urządzenia zakupione już przez Wykonawcę na potrzeby danej umowy. Do odbioru prac stosuje się odpowiednio postanowienia § 8 niniejszych Ogólnych Warunków, dotyczące odbioru końcowego.
§12 Powiadomienia
-
Strony zgodnie oświadczają, iż wymagane postanowieniami niniejszej umowy oświadczenia i zawiadomienia mogą być doręczane drugiej stronie w formie pisemnej:
-
osobiście na adres zamieszkania lub siedziby wskazany w umowie; lub
-
do rąk przedstawiciela Strony na budowie, wskazanego w umowie; lub
-
za pośrednictwem poczty (listem poleconym) bądź kuriera na adres siedziby wskazany w umowie lub na adres wynikający z odpowiedniego rejestru (jeśli adresy te różnią się);
-
względnie
-
w formie elektronicznej na adres e-mail wskazany w umowie.
-
Jeśli umowa nie wymaga dla danego oświadczenia czy zawiadomienia formy pisemnej, wystarczające jest przesłanie go pocztą elektroniczną.
§13 Spory
-
Wszelkie spory jakie wynikną przy realizacji umowy strony zobowiązują się rozwiązać w drodze mediacji, z udziałem mediatora wybranego z listy stałych mediatorów Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej, spośród trzech wskazanych w niniejszej umowie, a to: adw. Paulina Rzeszut lub adw. Michał Respondek lub adw. Cezary Rogula.
-
Za odmowę udziału w mediacji strona zobowiązana będzie do zapłaty kary umownej na rzecz drugiej strony w wysokości kwoty objętej roszczeniem strony inicjującej spór (wzywającej do skorzystania z mediacji).
-
Spory mogące wyniknąć z wykonania niniejszej umowy, których nie rozstrzygnięto w drodze mediacji, będą rozstrzygane przez sąd powszechny właściwy rzeczowo i miejscowo dla siedziby Wykonawcy.
§14 Interpretacja postanowień
-
W razie nieważności lub nieskuteczności któregokolwiek z postanowień niniejszej umowy, nie powoduje to nieważności lub nieskuteczności pozostałych postanowień niniejszej umowy. W takim przypadku Strony zobowiązują się przyjąć takie postanowienia, które odzwierciedlać będą uprzednią wolę Stron w sposób skuteczny.
-
Umowa, zawarta przez Strony, do której niniejsze Ogólne Warunki stanowią integralną część), zastępuje wszelkie wcześniejsze umowy, porozumienia, również ustne zawarte pomiędzy stronami w zakresie nią uregulowanym.
-
W razie jakichkolwiek wątpliwości lub sprzeczności, pierwszeństwo ma umowa, a następnie niniejsze Ogólne Warunki, a następnie odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego.
-
W stosunku do Zamawiających będących konsumentami w rozumieniu Kodeksu cywilnego, wszelkie postanowienia Ogólnych Warunków nie uchybiają ich uprawnieniom oraz obowiązkom Wykonawcy, a wynikającym z bezwzględnie obowiązujących w tym zakresie przepisów polskiego prawa. W przypadku jakichkolwiek sprzeczności lub rozbieżności pomiędzy postanowieniami Ogólnych Warunków a bezwzględnie i powszechnie obowiązującymi postanowieniami przepisów polskiego prawa, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, zastosowanie znajdą bezwzględnie obowiązujące przepisy polskiego prawa, a niniejsze Ogólne Warunki tylko uzupełniająco, w zakresie niesprzecznym z bezwzględnie wiążącymi przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
§15 Poufność
-
Przez cały okres obowiązywania niniejszej umowy jak i po jej rozwiązaniu lub wygaśnięciu Strony zobowiązują się wzajemnie względem siebie do nieujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa drugiej strony. Za tajemnicę przedsiębiorstwa uznaje się wszelkie informacje dotyczące danej strony nieujawnione do wiadomości publicznej, których ujawnienie chociażby potencjalnie mogłoby wyrządzić szkodę stronie, której owe informacje dotyczą, co do których strona podjęła środki zmierzające do zachowania ich w poufności. W szczególności za tajemnicę przedsiębiorstwa uznaje się wszelkie informacje programowe, techniczne, technologiczne, handlowe i organizacyjne każdej ze stron.
-
Jakiekolwiek przekazywanie, ujawnianie, wykorzystywanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa jest dopuszczalne tylko za uprzednim pisemnym zezwoleniem strony, której owe informacje dotyczą, z wyjątkiem sytuacji, gdy obowiązek ujawnienia takich informacji wynika ze stosownych przepisów prawa, a także za wyjątkiem ujawnienia ich doradcom prawnym, finansowym i księgowym Strony, pod warunkiem, że osoby te są zobowiązane mocą przepisów powszechnie obowiązującego prawa do zachowania tajemnicy zawodowej lub zobowiązane są mocą odrębnej umowy do zachowania w tajemnicy informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w stopniu nie mniejszym niż wynikający z niniejszej umowy.
-
Za przestrzeganie nakazów/zakazów, o których mowa w ust. 1- 2 niniejszego paragrafu żadnej ze stron nie jest należne żadne wynagrodzenie ani zwrot jakichkolwiek kosztów.
-
Każda ze stron zobowiązana jest dołożyć należytej staranności w celu zabezpieczenia informacji poufnych, o których mowa w ustępie poprzedzającym, przed dostępem nieupoważnionych osób trzecich.
-
Do informacji poufnych nie zalicza się faktu zawarcia niniejszej umowy. Strony wyrażają zgodę na wykorzystanie tego faktu w celach reklamowych.
§16 Gwarancja
-
Wykonawca (dalej także Gwarant) udziela Zamawiającemu gwarancji jakości na Przedmiot umowy – roboty budowlane/roboty sprzętem budowlanym.
-
Okres gwarancji wynosi 12 miesięcy licząc od dnia odbioru końcowego robót, ale nie wcześniej niż od dnia zapłaty całkowitego wynagrodzenia należnego Wykonawcy z tytułu wykonania przedmiotu umowy i ewentualnych zakresów dodatkowych.
-
Jeśli wady powstały w okresie od odbioru końcowego robót, do daty terminowej zapłaty wynagrodzenia Wykonawcy wynikającego z umowy, wówczas Wykonawca przystąpi do ich usuwania na po dacie otrzymania pełnego wynagrodzenia. Jeśli wady powstały po dacie przypadającej na termin płatności wynagrodzenia Wykonawcy, gwarancja wygasa i ponowne jej udzielenie wymaga odrębnych uzgodnień na piśmie pod rygorem nieważności przez Strony.
-
W ramach gwarancji, Wykonawca zobowiązuje się usuwać zgłoszone wady, ujawnione w okresie obowiązywania gwarancji, w terminie 14 dni od daty pisemnego zgłoszenia dokonanego przez Zamawiającego, w którym zostaną opisane co najmniej ujawnione wady i data ich ujawnienia, chyba, że charakter ujawnionej wady wymaga dłuższego czasu naprawy.
-
Uprawnienia Zamawiającego z tytułu rękojmi są wyłączone. W razie wątpliwości, wszelkie roszczenia Zamawiającego oparte są na gwarancji jakości udzielonej przez Wykonawcę.
-
Gwarancja jakości polega na wykonaniu bezpłatnej naprawy lub wymiany części nie nadających się do użycia lub niepełnowartościowych na skutek wady wykonawczej.
-
Naprawy gwarancyjne są całkowicie bezpłatne i obejmują:
-
Naprawę lub wymianę uszkodzonego elementu;
-
Robociznę niezbędną do wykonania operacji;
-
-
Warunkiem uznania i wykonania usługi gwarancyjnej jest zachowanie poniższych wymogów:
-
Dokonanie pisemnego zgłoszenia stwierdzonej wady przez uprawnionego;
-
Zabezpieczenie obiektu przed skutkami powstałej wady do czasu przybycia przedstawiciela serwisu Gwaranta.
-
Przedstawienia do wglądu dokumentów, z których wynika prawidłowa eksploatacja, tj.
-
Książki obiektu,
-
Innych dokumentów wskazanych przez Gwaranta.
-
-
Gwarancją nie objęte są uszkodzenia lub usterki powstałe wskutek:
-
Klęsk żywiołowych lub okoliczności siły wyższej;
-
Działań osób nieupoważnionych (np. próby samowolnych napraw lub przeróbek);
-
Niezgodnego z przeznaczeniem użytkowania obiektu;
-
Zalania wodą lub innymi środkami, pożaru;
-
Uszkodzeń mechanicznych powstałych w trakcie eksploatacji spowodowanych przez osoby korzystające z obiektu, w tym nienależyte serwisowanie;
-
Gwarancja nie obejmuje elementów eksploatacyjnych;
-
-
Zmiany lub poprawki dokonane w karcie gwarancyjnej powodują utratę gwarancji;
-
Warunkiem obowiązywania gwarancji jest uregulowanie wszelkich zobowiązań umownych wobec Gwaranta.
-
Wszelkie roszczenia gwarancyjne należy zgłaszać w formie pisemnej na adres siedziby udzielającego gwarancji lub adres e-mail: …………………………
-
W przypadku zmiany użytkownika uprawnienia wynikające z tytułu gwarancji przechodzą na nowego użytkownika, jeżeli zostaną zachowane warunki gwarancji.
§17 Postanowienia końcowe
-
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
-
Zamawiający, bez uprzedniej, pisemnej, pod rygorem nieważności, zgody Wykonawcy, nie może przenieść jakichkolwiek praw przysługujących mu na mocy umowy na jakąkolwiek osobę trzecią.
-
Niniejsza umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze Stron.


